Als ondernemer of directeur ben je natuurlijk geïnteresseerd in gemotiveerde medewerkers. Medewerkers die je op hun prestaties en hun bijdrage aan je bedrijf kunt beoordelen. Efficiënt(er) werken met minder rompslomp en fouten draagt bij aan een beter bedrijfsresultaat. Efficiëntie is dan ook van groot belang voor de continuïteit van je bedrijf en dus voor jou als werkgever maar óók voor jouw werknemers.

Daarnaast wil je het werkplezier van je personeel (en jezelf!) vergroten, bijvoorbeeld door meer vrijheden te geven als thuiswerken en werken op tijden buiten ‘kantoortijd’. Een begrip dat in dat kader de laatste jaren steeds meer opduikt is het ‘Nieuwe Werken’.


Wat is 'het nieuwe werken'?

Het nieuwe werken is een andere invulling van de rollen van werknemer en werkgever. Met als doel het werken effectiever, efficiënter en plezieriger te maken voor beide partijen. Het komt erop neer dat de werkgever zijn mensen (binnen bepaalde grenzen) meer ruimte en vrijheid geeft, om hen zo productief mogelijk te laten zijn. De medewerker bepaalt hoe hij werkt, wanneer hij werkt, waarmee hij werkt en met wie hij werkt. Het spreekt voor zich dat het nieuwe werken is gebaseerd op wederzijds vertrouwen.

Een fundamentele vereiste voor het nieuwe werken (maar niet uitsluitend bij het nieuwe werken) is het kunnen beschikken over de juiste ondersteunende middelen. Denk daarbij aan het altijd voorhanden hebben van de juiste informatie, op welke plek dan ook.
Daarvoor is het nodig om te beschikken over een goed documentenbeheer en het kunnen samenwerken aan kennis en informatie in de breedste zin van het woord. Samenwerking via internet dat plaats- tijd- en besturingssysteemonafhankelijk is. Het liefst zo goedkoop mogelijk, maar met de zekerheid van een goed en veilig IT systeem.