ECM2 Beheerpaneel

Hoofdstuk 1. Inleiding

Het beheerpaneel is bedoeld om onze klanten zoveel mogelijk zelf de mogelijkheid te geven om gebruikers te beheren en gegevens aan te passen. Daarmee zijn wijzigingen 24/7 mogelijk en kan je wijzigingen zelf snel doorvoeren wanneer je wilt.

Opmerking

Het beheerpaneel is in ontwikkeling en wordt nog uitgebreid. Op dit moment is het nog niet mogelijk om gebruikers toe te voegen of te verwijderen.
Binnen het beheerpaneel kennen wij twee types gebruiker: de Hoofdgebruiker en 'normale' gebruikers. De Hoofdgebruiker kan alle accountgegevens van de organisatie beheren, een normale gebruiker alleen een deel van zijn/haar persoonlijke gegevens..
Standaard is alleen de persoon die de dienst(en) heeft aangevraagd Hoofdgebruiker, maar die rol kan ook worden overgedragen aan één of meer andere gebruikers. Dat kan je via het beheerpaneel zelf doen. Deze rol als Hoofdgebruiker staat overigens los van wie bijvoorbeeld beheerder is in de diensten/applicaties zelf.

Hoofdstuk 2. Inloggen op het beheerpaneel

Iedere gebruiker met een account kan inloggen op het beheerpaneel van ECM2. je logt in met de gebruikelijke gegevens waarmee je ook op andere diensten van ECM2 inlogt.
Het adres van he Beheerpaneel is: https://beheer.ecm2.nl.
Na het inloggen kom je terecht op het zogenaamde Dashboard.

Hoofdstuk 3. Functionaliteiten

3.1. Het Dashboard

Op het Dashboard is er direct een verschil tussen de twee type gebruikers: hoofdgebruikers en normale gebruikers:
  • Als je een hoofdgebruiker bent van jouw organisatie, dan zie je hier alle gebruikers staan met hun naam, e-mailadres en tot welke diensten zij toegang hebben.
  • Ben je een normale gebruiker dan zie je alleen jezelf staan.
Achter de gebruikers staat een aantal rode en/of groene stippen. Staat in de kolom onder een dienst een groene stip, dan heeft deze gebruiker toegang tot die dienst. Bij een rode stip heeft die gebruiker daar geen toegang toe. Staat er een groene stip onder 'Beheeraccount', dan is die persoon een Hoofdgebruiker, anders een normale gebruiker.

Opmerking

Let op dat de stippen die je hier ziet alleen vertellen of iemand toegang heeft tot de betreffende diensten, niet welke rechten deze gebruiker heeft binnen die diensten. Die rechten bepaal je gewoonlijk binnen de dienst zelf.
Om de gegevens van een gebruiker te wijzigen, dubbel klik op de naam van de gebruiker of klik je één keer op de blauwe 'Bewerk' knop in de regel van de gebruiker. Je komt dan terecht op de 'Persoonsgegevens' van deze gebruiker. Ook zie je dat in de linker balk één of meer opties verschijnen. Dat is in ieder geval 'Persoonsgegevens' en afhankelijk van de voor deze gebruiker ingeschakelde diensten zie je daar ook de namen van die diensten staan. Klik op deze opties om naar de instellingen te gaan van die dienst.

3.2. Persoonsgegeven

De eerste optie vin het submenu is 'Persoonsgegevens'. Je komt hier standaard als eerste op terecht. In dit menu staan alle gegevens van de geselecteerde persoon.
Je kunt de gegevens in de velden met een witte achtergrond aanpassen.
Ook kan je hier de schakelaar voor 'BeheerAccount' omzetten, waarmee je aangeeft of deze gebruiker een Hoofdgebruiker is.
Klik na maken van wijzigingen op de groene 'Opslaan'-knop, om die wijzigingen op te slaan. Zijn er ongeldige gegevens ingevuld, dan krijg je daar een notificatie van met aanwijzingen.
Wil je de wijzigingen niet opslaan, klik dan op 'Annuleren'.

3.3. CRM

De optie 'CRM' geeft toegang tot de instellingen die specifiek en alleen voor de dienst 'CRM' gelden. Druk op deze link en je komt op de pagina voor 'Instellingen CRM'. Hier kan je de volgende instellingen aanpassen voor jouw CRM:
  • Je kunt de gebruiker 'Beheerder' maken in het CRM. Let op dat deze gebruiker dan altijd toegang heeft tot alle gegevens in het CRM.
  • Bij 'Taal CRM' kan je de gewenste taal instellen waarin je het CRM wilt gebruiken. Wanneer je weer inlogt op SugarCRM zal de taal standaard ingesteld zijn op deze keuze. Is 'Geen voorkeur' geselecteerd, dan volgt deze gebruiker de in het CRM ingestelde standaardtaal.
Om de wijzigingen op te slaan, klik op 'Opslaan', of klik op 'Annuleren' om de wijzigingen niet op te slaan.

3.4. Zarafa

De optie 'Zarafa' geeft toegang tot de instellingen van de verschillende 'mailboxen' van het bedrijf als jij Zarafa bij ECM2 afneemt. Hier kan je de volgende instellingen aanpassen voor jouw mailboxen:
  • Je kunt iemand 'Beheerder' maken door voor 'Ja' te kiezen bij de schuifknop. Let op dat deze gebruiker toegang heeft tot alle mailboxen. Standaard staat deze op 'Nee'.
  • Met 'Verberg gebruiker' kan je voorkomen dat de geselecteerde gebruiker zichtbaar is in het gemeenschappelijke adresboek in Zarafa. Standaard staat deze op 'Nee'.
  • Met 'Gedeelde mailbox' bepaal je of dit een mailbox betreft waarop je rechtstreeks mag inloggen. Als dat niet de bedoeling is (denk aan info@ of administratie@), dan zet je de optie 'Gedeelde mailbox' aan en is deze alleen toe te voegen als extra mailbox aan jouw account in WebApp of Outlook. Standaard staat deze op 'Nee'.
  • Wanneer je één of meer gebruikers aanvinkt bij 'Mag versturen namens deze gebruiker' dan kunnen deze gebruikers e-mail versturen namens de geselecteerde gebruiker, dus met het bij e-mail getoonde adres als afzender.
  • Bij 'Aliassen' kan je meerdere e-mailadressen koppelen aan deze mailbox. Op al deze adressen kan deze gebruiker e-mail ontvangen.
    De domeinnamen waarop je e-mail kunt ontvangen dien je van tevoren bij ECM2 aan te gegeven, zodat die als optie verschijnt bij het aanmaken van een alias.
    Selecteer de juiste domeinnaam en geef in het veld daarvoor een geldige waarde op voor het stuk voor het '@'-teken van het e-mailadres. Om de alias toe te voegen. druk op 'Enter' of klik op de blauwe knop erachter.
Om de wijzigingen op te slaan, klik op 'Opslaan', of klik op 'Annuleren' om de wijzigingen niet op te slaan.

Hoofdstuk 4. Wachtwoord resetten

Wanneer je jouw wachtwoord kwijt bent, dan is er een snelle manier om een nieuw wachtwoord te krijgen. Ga naar de inlogpagina van het Beheerpaneel en klik op de blauwe tekst 'Wachtwoord vergeten?'. Op de volgende pagina vul je in het e-mail veld het e-mailadres in dat aan jouw ECM2-account is gekoppeld. Op dat e-mailadres krijg je de informatie toegestuurd om een nieuw wachtwoord te krijgen.
Let op dat het wachtwoord pas wordt aangepast, nadat de stappen in de e-mail zijn doorlopen.
Heb je ook geen toegang meer tot het e-mailadres dat bij ECM2 bekend is? Vraag dan een Hoofdgebruiker om jouw wachtwoord aan te passen, of neem met ons contact op.

Hoofdstuk 5. Wachtwoorden beheren

Wil je het wachtwoord veranderen van een gebruiker? Ga dan naar de tab 'Persoonsgegevens' van de gebruiker en klik op de blauwe knop 'Wachtwoord wijzigen'.
Je kunt op twee manieren het wachtwoord wijzigen via het Beheerpaneel:
  • Kies zelf een wachtwoord
  • Laat een wachtwoord genereren

Opmerking

Let op dat wanneer je het wachtwoord wijzigt, dat nieuwe wachtwoord direct actief is voor alle ECM2-diensten. Dat kan betekenen dat je op verschillende plekken gevraagd wordt het het wachtwoord opnieuw in te voeren. Denk bijvoorbeeld aan de mobiele Apps en aan Outlook of andere e-mail clients.

5.1. Kies zelf een wachtwoord

Wanneer je zelf een sterk wachtwoord hebt, vul je die tweemaal in in de twee velden . Als het wachtwoord voldoende sterk is en je hebt tweemaal hetzelfde ingegeven, dan klik je op 'Wijzig' om dit wachtwoord actief te maken.

5.2. Genereer zelf een wachtwoord

Je kunt ook een wachtwoord laten genereren. Wanneer je op de 'Wachtwoord' pagina staat, kies dan voor de tab 'Genereer wachtwoord'. Je kunt nu een nieuw wachtwoord naar het e-mailadres van de huidige gebruiker laten mailen, of je kunt kiezen voor een willekeurig alternatief e-mailadres. Moet de e-mail naar het e-mailadres van de gebruiker, dan laat je de schuif onder 'Laat een wachtwoord genereren en mail deze naar het adres van deze gebruiker' op 'Nee' staan, anders zet je deze op 'Ja' en vul je het alternatieve adres is.
Druk daarna op 'Genereer en mail wachtwoord'. Er wordt een nieuw wachtwoord opgestuurd via de e-mail.
Let op dat dit wachtwoord direct actief is voor deze gebruiker en het oude wachtwoord dus niet meer functioneert.