x
Ondersteuning via chat
x
Vul a.u.b. jouw gegevens in om te verbinden met een medewerker.
Jouw naam: Jouw e-mailadres: Jouw vraag:
Wachten op een medewerker......

E-mail queue problemen

Als je een nieuwsbrief verzendt vanuit de SuiteCRM module campagnes, kunnen de emails soms blijven hangen in het verzendproces. Je kunt de zien in Beheer>E-mail wachtrij. Dat emails blijven hangen, heeft te maken met een niet-bestaande of verkeerd geconfigureerde mailserver waar je naar probeert te verzenden. Je voorkomt dit door in de eerste plaats de ‘datakwaliteit’ van CRM hoog te houden. Dit doe je door gewijzigde gegevens altijd door te voeren in het CRM, en bij een melding van een niet-bestaand email adres dit bij de contactpersoon als ‘ongeldig’ aan de vinken of te verwijderen. Als er toch emails blijven hangen, los je dit als volgt op.

1. Ga naar Beheer>E-mail wachtrij
2. Heb je de nieuwsbrief verstuurd aan veel contactpersonen en staat nog maar een klein gedeelte staan in de wachtrij? Het kan zijn dat al deze emailadressen problematisch zijn en verwijderd moeten worden. Controleer dit steeksproefgewijs. Verwerk in de module Contactpersonen dat deze adressen ongeldig zijn, om de problemen een volgende keer te voorkomen!
3. Als er meer emails zijn blijven staan, kopieer dan van de bovenste email in de rij het gedeelte van het emailadres achter het @. Bijvoorbeeld: domein.com.
4. Op mxtoolbox.com/ voer je het adres in en klik je op MX lookup.
5. Als je een tabel met één of meer rijen en de koppen Pref, Hostname en TTL te zien krijgt, is er niets aan de hand. De meeste andere meldingen betekenen dat er iets mis is met de server. Verwijder deze email uit de wachtrij. Verwerk in de module Contactpersonen dat dit adres ongeldig is, om de problemen een volgende keer te voorkomen!
6. Ga zo door, tot je bij een probleemloze email komt.
7. Selecteer alle emails met ‘Select 20+’, klik op ‘Massaal wijzigen’, en zet ‘In process’ op ‘Nee’. Klik op ‘Verzend e-mails in wachtrij’. In het beste geval worden nu alle emails verzonden. Het kan ook dat je deze stap een aantal keer moet herhalen. Wil je dat wij dit probleem voor je oplossen, heb je regelmatig problemen bij het verzenden van Campagnes, of wil je een lijst emailadressen valideren? ECM2 kan hierbij helpen. Neem dan contact op met de helpdesk.